Tko je Tanja Džido?
Tanja Džido je savjetnica za osobni brending i LinkedIn marketing, osnivačica platforme Shhhefica i pokretačica prve konferencije koja promovira ženske vještine vodstva, The Art of Feminine Leadership.
Autorica je knjige Budi Shhhefica svog života i najpraćenija žena u Hrvatskoj na LinkedInu, a globalno se nalazi među 1% najaktivnijih korisnika u industriji.
Što je osobni brend i je li isključivo rezerviran za poznate osobe tzv.“zvijezde“?
To najprije svijest o vlastitim talentima i vrijednostima, a onda i njihova vidljivost u poslovnom svijetu. Tek kad doista spoznamo vlastite talente i krenemo graditi karijeru te osobni brend u skladu s njima, možemo iskoristiti svoj potencijal te postati prepoznatljivi i utjecajni u poslovnom svijetu. Dolazi onima koji se usude govoriti o sebi, umrežavati se s drugima i istaknuti svoja postignuća. Cilj osobnog brendinga nije postati poznat za opću javnost, nego prepoznat u javnosti u kojoj vi želite izgraditi autoritet i području u kojem želite dobiti prilike za sebe.
Zašto mladi danas imaju nerealna očekivanja kada kreću u poduzetništvo? Možemo li to pripisati društvenim mrežama ili manjku realnih priča koje stoje iza uspješnog poduzetnika?
Rekla bih i jedno i drugo. Živimo u dobu savršenih ljudi i filtriranih priča, gdje se slave samo uspjesi, a ne i cjelokupne priče koje stoje iza toga. Osobito u našem društvu, neuspjeh je i dalje tabu tema. Kroz svoje postove na LinkedInu često govorim o neuspjesima i nekim teškim trenucima te najvažnijim poduzetničkim lekcijama, u nadi da barem malo približimo stvaran poduzetnički svijet mladima. Mislim da svaka uspješna osoba danas ima odgovornost ispričati svoju cjelovitu priču, ne samo uramljivati svoje sjajne naslovnice nego i one malo manje glamurozne trenutke. Mladi danas odrastaju na Instagramu gdje je definicija poduzetništva Lamborghini i skupa putovanja. Jako malo poduzetnika, osobito u Hrvatskoj, živi takvim životom. Cilj poduzetništva nisu materijalne stvari već profesionalni i osobni rast, a sve materijalno dođe kao popratna stvar za koju se ne treba vezivati nego je iskusiti.
Postoje li određene prepreke, predrasude s kojima se žene susreću u poduzetništvu?
Postoji jako puno prepreka, ali o njima se baš previše ne govori, dosta su suptilne, a potiču iz našeg društva i načina na koji promatramo tradicionalnu ulogu žena. Žene se i dalje promatraju kao one „iza scene“ posvećene uljepšavanju svijeta, dizajnu, komunikacijama, psihologiji, svim lijepim brižnim djelatnostima, a za one „ozbiljnije profesije“ itekako trebaju rušiti brojne predrasude. Iako živimo u demokratskoj zemlji, velika su očekivanja od žena da ispune i svoju tradicionalnu ulogu majke i kućanice, a ova pandemija samo je pokazala koliko su svi kućanski poslovi zapravo pali na žene te njihov položaj u poslovnom svijetu unazadile za najmanje sedam godina, kako pokazuju brojna istraživanja. Mislim da kroz isticanje pozitivnih primjera uspješnih žena, možemo osvijetliti put za generacije žena koje dolaze te malo po malo mijenjati situaciju na bolje.
Koje su prednosti i nedostatci pokretanja poslovnog pothvata samostalno?
Najveća prednost je sloboda odlučivanja kojim putem krenuti, na koji način i s kojim ljudima. Vi ste glavni i odgovorni za svaku ideju, kao i njenu provedbu bez obzira na bilo koga tko je u sve uključen. To je bila prednost u kojoj sam najviše uživala nakon što sam godinama bila sputavana u svojim idejama i često nisam imala priliku birati ljude oko sebe. Kad sam zakoračila u poduzetništvo, kao da sam konačno spustila ručnu kočnicu i dala puni gas do svega što sam godinama priželjkivala. Najveći nedostatak u svemu tome je financijska nesigurnost. Malo se o tome govori, ali iza svake uspješne osobe stoji jako puno neuspjeha, čak i velikih financijskih gubitaka. Kako sam na tržištu usluga, na sreću nisam do sad imala velike financijske gubitke, ali sam se itekako u više navrata suočila s nulom na računu, što nije bilo nimalo ugodno. Mislim da u cijelom procesu najteže svakom poduzetniku pada nedostatak podrške, usamljenost, nerazumijevanje kao i podcjenjivanje od strane okoline. Ali jednom kad isplivate na površinu, shvatite da ništa od toga nije ni najmanje vrijedno koliko vaša sreća i osobni rast. Uspjeh je doista putovanje, ne samo ostvareni cilj.
Imate li posao ili poziv?
Definitivno poziv i uživam u svakom njegovom trenutku. Trebalo mi je vremena da ga otkrijem, nikako nije došao preko noći. Znala sam da se trebam baviti područjem komunikacije, marketinga i međuljudskih odnosa, ali nisam ni sanjala da će me to dovesti do misije osnaženja drugih kroz komunikacijske vještine i savjetovanje u području marketinga i osobnog brendinga. Zapravo, sad kad pogledam iz ove perspektive, sve teškoće koje sam prošla tijekom svoje karijere, pripremile su me za poziv osnaživanja drugih. Jer da nisam i sama trebala isto osnaženje, ne bih mogla razumjeti svoje klijente danas i pomoći im. Sve u našem životu se doista događa s razlogom.
Jeste li iz edukacije osjetili povećanje produktivnosti ili je ostala kao prije?
Svaka edukacija je utoliko vrijedna koliko je odmah primjenjiva ili nas drastično pomakne s mjesta u našem razmišljanju. Nažalost, u velikom broju online edukacija, često se izgubimo u šumi sadržaja da na kraju ne primijenimo niti jedan alat.
Preporuke alata / programa olakšavaju Vaš svakodnevni rad?
Mislim da najviše puta dnevno koristim Canvu, za sve društvene mreže i rad s klijentima. Doista je najisplativiji alat na tržištu i stalno nudi nove opcije tako da ne morate biti neki genijalac u dizajnu da možete izraditi vizualno konzistentne materijale. Znam raditi i u Photoshopu i Illustratoru, ali mi je Canva daleko praktičnija i jednostavnija za svakodnevni i brza uređivanja. Volim jako i Calendly, on mi olakšava zakazivanje brojnih sastanaka i Zoom poziva koje imam u danu te pomaže da se organiziram.
Da u ovom trenutku trebate proširiti svoj tim, koje ključne vještine biste odabrali?
Entuzijazam i strast. Ništa veliko nikad nije postignuto bez entuzijazma, a ako nemate u sebi strast prema onome što radite nikada se nećete izdvojiti iz mase i postići rezultate o kojima sanjate. Tek onda dolazi odgovornost prema poslu, profesionalnost i kreativnost. Puno poslovnih vještina se može s godinama naučiti, ali entuzijazam i strast je nešto što imamo ili nemamo te upravo oni stvaraju razliku na tržištu. Ne bavim se klasičnim poslom zato mi ne trebaju ljudi koji razmišljaju u okvirima i rade repetitivne poslove, potrebni su mi ljudi koji vjeruju u nemoguće te su spremni pratiti me i rušiti predrasude te brojne barijere na tržištu. Takvih ljudi je malo, ali kad ih nađete, ne puštajte ih.
Postoji li određena situacija na poslu, događaj, trik kojeg niste dugo podijelili s javnošću, a željeli biste?
Voljela bih podijeliti važnu lekciju koju sam naučila tek nakon 10 godina u poslu. Imate pravo i vi birati te procjenjivati drugu stranu na sastancima je li vrijedna suradnje s vama. Svi smo toliko zauzeti osvajanjem novih klijenata, projekata i dokazivanjem sebe tržištu, da često zaboravimo da i mi imamo pravo birati, reći „ne“ i odšetati sa sastanka kada osjetimo da ne dijelimo iste vrijednosti s drugom stranom. Osobito u poduzetničkim počecima, svi nekako prihvaćamo sve klijente, sretni smo da nas drugi prepoznaju i teško nam je odbiti posao. Na kraju taj posao donese toliko veće muke nego koristi jer se nađemo s ljudima s kojima se osjećamo da ne govorimo istim jezikom, baš zato što ne dijelimo iste vrijednosti. Iznimno je važno poznavati vlastite vrijednosti, ali i naučiti „čitati“ vrijednosti drugih koje tek upoznajemo. Kada vidimo da nismo dobar match, više od svega je važno reći ne. Ponekad je bolje hodati bos nego u cipelama koje nas žuljaju.